Alla inlägg under april 2009

Av Jenny - 29 april 2009 13:30


om du har någon medicinsk utbildning som dina kommentarer grundar sig på - eller om det är dina egna åsikter och tankar. Orkar inte gå in på din blogg och läsa om det, sorry.  Orkar inte heller diskutera detta med någon som inte vet mer om mitt liv än det som står att läsa här - det är för energikrävande. Jag lägger in lite info om min sjukdom här på min sida, finns också tidigare skrivet i min blogg - men jag antar att du inte har tagit dig den tiden att läsa igenom allt? Kommer inte godkänna eller för den delen, läsa mer dina kommentarer - så var snäll och sluta. Det enda jag önskar av dig är, läs vad jag skriver - och i fortsättningen - ha ett öppet sinne till de människor du har omkring dig. 


Jag avskyr förresten ordet

MÅSTE


"Bipolärt syndrom, även kallad manodepressiv sjukdom, tillhör förstämningssyndromen eller de affektiva syndromen. Vid bipolärt syndrom upplever en person maniska episoder eller växlingar mellan depression och manisk eufori (upprymdhet). Dessa ibland extrema växlingar i humör, motivation, energi och allmän funktionsförmåga kan utgöra ett allvarligt funktionshinder. Man skiljer mellan två typer, där den ena karakteriseras av mer uttalade maniska symtom (typ 1) och den andra av lättare överaktivitet (typ 2). Bipolära syndrom behandlas ofta med stämningsstabiliserande mediciner (en bättre benämning på dessa mediciner är förebyggande mediciner) som litium. Omkring en procent av alla människor är manodepressiva. Bipolär sjukdom kan bryta ut när som helst i livet men vanligtvis vid 20-30-års ålder. Bipolär affektiv sjukdom

Vid en manisk episod är patienten överaktiv, pratsam, uppvisar koncentrationssvårigheter, har minskat sömnbehov samt kan vara mer socialt och sexuellt aktiv än vanligt ofta utan att beakta de eventuellt negativa konsekvenserna. Patienten kan bete sig på ett obetänksamt eller oansvarigt sätt till exempel beträffande ekonomiska transaktioner. Man skiljer mellan mani och hypomani. Hypomani går ofta med en känsla av upprymdhet och välmående och förmågan till koncentration kan vara intakt och till och med förhöjd medan den mer uttalade formen av förhöjt stämningsläge går med starkt försämrad koncentrationsförmåga och där funktionen alltid är kraftigt försämrad. Personen växlar inte sällan mellan upprymdhet och djup förtvivlan och detta samtidigt. Rastlöshet, tankeoreda, djup förtvivlan kan förekomma samtidigt. Insikten i att det egna beteendet inte är normalt eller bra sett i ljuset av konsekvensen av handlingar finns inte. En manisk episod kan vara psykotisk med vanföreställningar, ofta av storhetskaraktär. I de diagnostiska systemen ICD (Internationella kriterier för diagnos) och DSM (diagnostisk och statistisk manual för diagnos) krävs ett subjektivt lidande eller en funktions nedsättning för att ett tillstånd skall betraktas som sjukligt avvikande. Detta gör att de normala humörväxlingar vi alla har inte betraktas som sjukliga. En lindrigare variant av bipolär störning kallas för cyklotymi. Ett annat förstämningssyndrom är unipolärt syndrom, som innebär att en person enbart har depressioner. Bipolär sjukdom är lika vanlig hos män som hos kvinnor medan dubbelt så många kvinnor som män drabbas av unipolär sjukdom.

Självmordsrisken bland personer med bipolär sjukdom är förhöjd med 10-25% och hälften av alla bipolära har obehandlade utfört självmordsförsök, detta sker vanligen under depressiva faser. Bipolär sjukdom läker inte med tiden och de depressiva faserna är både fler och längre än de maniska.

Forskningen är framgångsrik, men fortfarande vet man väldigt lite om vad som händer i hjärnan hos den drabbade. De delar som i upprepade studier har visat en förändrad funktion jämfört med friska är pannloberna, hjärnstam och kopplingsstationer där emellan (Frontallober, Hippocampus, Amygdala samt Locus Seruleus, Gyri Singuli). Funktioner som fallerar är förmågan att bland annat bromsa känslor och värdera dessa med logiken, logiska slutledningsförmågan, att från tidigare erfarenheter och fakta komma fram till en funktionell strategi att lösa problem. Beslut fattas utan rimlig värdering av följder och personen tar inte intryck av negativt utfall av sina handlingar. I en frisk hjärna kommunicerar cellerna med varandra på olika vis och det finns ett fantastiskt system av koppling och återkoppling mellan cellerna. Vid påverka utifrån av sinnesuttryck sker strukturella förändringar som "bygger in" denna påverkan i systemet. Nervceller har en cellkropp med långa utskott som grenar ut sig lite som ett träd. På utskotten sitter små kontaktytor vilka kan variera i antal allt efter påverkan av olika ämnen uppbyggande och nedbrytande. Vid bipolär sjukdom likväl vid ångest och smärta så blir det mer av nedbrytning och cellerna tynar ned. Detta är mest uttalat i vissa ovan nämnda delar av hjärnan och leder till en försämrad funktion. Mediciner och stressreduktion återställer i bästa fall balansen mellan nedbrytande och uppbyggande ämnen. Detta tar dock sin tid och detta kan förklara varför en person som varit sjuk ofta inte återfår sin fulla hjärnfunktion samtidigt som stämningsläget är återställt, oftast tar det många månader till över året innan fulla funktionen är åter."


Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bipol%C3%A4rt_syndrom





Av Jenny - 28 april 2009 21:59


att folk fortfarande tror att om jag bara

"tänker positivt"

så blir allt bättre...


Samtidigt så skulle sådana människor

aldrig

ställa sig framför en som är 

rullstolsburen

har cancer

als

eller andra tuffa sjukdomar

och säga orden


Tänk positivt så blir det bättre!


Varför kan man göra det till mig?

När ska folk FATTA att jag har en 

sjukdom

Att mina tankar inte kan styras

på det sätt

som kanske

dina

dina

eller

dina!?!


Jag gör så gott jag kan -

men min sjukdom är inte

bara ett sinnestillstånd

det är

läs

och 

inse

någon 

jäääävla gång


EN SJUKDOM!!!!!!!!!!!!!!!!



Av Jenny - 28 april 2009 18:41


do you?



Av Jenny - 27 april 2009 20:37


då känner jag min egen sorg, det som gör ont.

Jag kämpar fortfarande för att hålla skenet

uppe - jobbar så gott jag kan för att vara en

bra mamma till mina älskade smågryn.


Men det är nu det börjar


gråter i duschen

vaknar på nätterna och funderar

kroppen känns tung

maktlösheten kramar mitt inre


Jag är ensam och trött

känner mig osedd

men orkar inte ens bry mig

trött på att ge så mycket

men få så lite....


Bara trött och ledsen

trött

ledsen

trött

ledsen



Av Jenny - 26 april 2009 15:51


Plötsligt har vi över 20 grader varmt, det är kvavt både inne och ute!

Vi är inte ens i maj ännu!! Fast, det kan ju svänga fort så snart är det

nog lika kallt som för några dagar sen...


Jobbigt med allergin nu. Försöker mig på nässköljning, och det ger

lite lindring i alla fall. Vaknar på natten och nyser, kliar och nyser

lite till. Blä, det är skitjobbigt - jag behöver min sömn!!!!! Vaknar

med igengrodd hals, näsa och ögon. Så trött så det känns som om

jag ska svimma. Tänk de som har så här jämt, året runt, mer eller

mindre - fyyy!!


Nej, idag är jag inte inspirerad till att blogga. Vill gnälla, klaga och

kasta en massa skit - men har nog inget för det. Livet blir som det

blir ändå...och så är det med det...



Av Jenny - 25 april 2009 16:14


You are beautiful!!! ;)


And so are you skinny men...





Av Jenny - 25 april 2009 16:11


det svänger ju!!!!!



Av Jenny - 21 april 2009 09:59


att ringa de där jävla experterna för?

Antagligen för denna rädsla att inte

bli trodd... Ah, om jag ändå vore lite

kaxigare - inte så förbannat rädd hela

tiden!!!


SUCK!!!!!!!!



Ovido - Quiz & Flashcards