Direktlänk till inlägg 26 januari 2009

Alkohol

Av Jenny - 26 januari 2009 16:46


För några år sedan funderade jag på att bli nykterist.

Helt enkelt sluta med alkohol - inte dricka någonsin mer.

Men jag tror inte det är alkoholen i sig som är mitt 

största problem, det är allt som är runt ikring giftet...


Jag har haft kul när jag dricker, vansinnigt roligt och

skrattat så tårarna sprutat och jag fått springa till 

toaletten snabbt innan det hänt en olycka... :D

Tyvärr dricker jag ofta för mycket, för fort. Sen jag

började med litium har jag druckit två gånger, båda

gångerna har det slutat med huvudet hängande i

toalettstolen. Trots att jag bara druckit 3 glas vin...


Det är inte ovanligt att dricka när man mår psykiskt dåligt.

Tyvärr. För ofta kan alkoholen - om du dricker mycket och

ofta - bidra till att en depression utlöses. Sen är ju ångesten

dagen efter inte att leka med...phu... Men just när du är

mitt uppe i det bästa ruset, då mår du som en kung/drottning!

Du slappnar av, skrattar, finns inga problem - ja, det går att

jämföra det med ett manitillstånd.  Och vi som upplevt en

mani, vet hur bra man tror sig må då...


Vad jag vill ha sagt? Njae, inget särskilt, mest funderar på 

det här med alkohol. Hur det påverkar mitt liv, inte bara för

att jag inte lyckats hitta balansen själv i mitt drickande - och

för att jag har personer i min närhet som dricker för mycket

och för ofta - och som bidrar med osäkerhet, ängslan och

besvikelse till mitt liv. I helgen ringde min mamma och både

grät och sluddrade, jag mår fysiskt illa av dessa tillstånd. Hon

använde ord som jag inte vill upprepa här, och detta gjorde

hon - TROTS att hon förra helgen stöttade mig då jag var ledsen

över detta med missbruk av alkohol...


Nu ska jag vila lite till, har ju bara spenderat hela dagen i 

sängen, varför inte fortsätta? Jag är SÅ uttråkad nu...


Löööve to jo ål!





 
 
Ingen bild

malin p

29 januari 2009 17:54

3 glas vin kan jag somna av, det är nog individuellt vad man tål. Min man slutade ju helt med alkohol för några år sedan eftersom han till slut upptäckte att det inte alls fungerar i kombination med hans myckna medicinerande. Mina mest negativa upplevelser av alkohol hör ihop med morfar och hans smygsupande i köksskåpen och hur illa han luktade sen. de mest positiva har varit på krogen eller fester där man haft kul på ett lagom sätt. Man undrar mitt i alltihop hur man ska klara att bli tonårsförälder...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 1 maj 2012 14:06

dags att ta ett steg tillbaka. Fundera på om/vad jag ska lära mig av det som bidrog till senaste depressionen. Så länge som det höll (har hållit) i sig, har jag nog inte varit med om sedan jag blev sjuk. Stress - funkar inte, jobba - funkar relativt ...

Av Jenny - 4 mars 2012 17:05

Vill inte vill inte vill inte... Stretat emot med näbbar och klor, vill inte in i det tunga svarta sörjiga! Det har varit bra SÅ länge nu - jag har verkligen älskat att gå till mitt jobb, vara med mina barn, med gubben. Så kommer det en känsla, n...

Av Jenny - 21 februari 2012 20:04

Skrev ett långt inlägg, som inte hamnade på FB. Så vi försöker igen!   ...

Av Jenny - 21 februari 2012 19:45

Så är de igång igen, mina små hjärnceller. Små - men o så många... Ännu en gång kan jag konstatera att jag är på väg att köra på för fort, och har hastigt fått dra i handbromsen. Denna gång kändes det ganska tidigt att något var på g, men jag v...

Av Jenny - 14 februari 2012 19:15

Livet är lite tyngre idag. Trött så jag somnar sittandes i soffan. Tror ändå det blir bättre...    ...

Ovido - Quiz & Flashcards