Alla inlägg den 5 november 2008

Av Jenny - 5 november 2008 10:44


Jag börjar bli oerhört trött på högerregeringens uttalanden, särskilt moderaternas. Sitter och läser aftonbladet, som jag gör varje morgon, och ser att de tänker lägga förslag på att varje dagisbarn ska ha fem veckors semester. Ja visst, det låter som en toppenidé! Jag håller med, vilken förälder vill inte njuta av sommaren tillsammans med sitt barn - i hela FEM veckor! Bara ta det lugnt, åka och bada, äta glass i stora lass, picknicka hela dagen - det är ju en superidé. Men - frågan är då, hur ska det fungera i verkligheten. Och hur gör man som ensamstående förälder, studerande (då man jobbar på sommaren och pluggar resten av året), dubbelarbetande osv osv. Det är ett slag i ansiktet, helt ärligt. 


Jag minns själv hur det var varje sommar då min son gick på dagis. De stängde hans ordinarie förskola, och alla småttingar skjutsades ihop på ett annat ställe - som för de flesta av barnen var en helt ny främmande plats. Sällan var ordinarie personal på plats, utan bara vikarier. Och DET behöver inte vara dåligt, med ny personal - men just poängen, att barnen tappar all sin trygghet. Jag slet på jobbet, försökte jobba över då min pappa eller någon ur hans familj, kunde hämta tidigare från dagis. Jag gjorde allt för att kunna gå hem tidigare ibland, inte behöva jobba över osv - för att få all den tid jag ville ge till min lille knort. Jag pluggade resten av året, så för att få ihop pengar till mat och räkningar, var jag tvungen att jobba. Min dåvarande man jobbade 4 mil bort, så han skötte ingen hämtning eller lämning - det lades över på mig. Och vi var ändå TVÅ - jag tänker bara på de föräldrar, både mamma och pappa, som faktiskt är ensamna. Idag jobbar ofta far- och morföräldrar till hög ålder, och kan inte/vill inte vara med sina barnbarn på det sätt som man var förr. Och det är bara att respektera. Sen är det inte alla som faktiskt HAR sina föräldrar i samma stad, så att man kan få deras hjälp under sommaren - och även resten av året.


Trött trött trött på dessa moderater (och fan och hans moster!!) som kommer med dessa underfundiga idéer om hur man ska vara i en familj. Ta tex det här om att lagstifta om att vab-dagarna ska delas upp jämnt mellan mamma och pappa. SUPERBRA idé - men hur gör man om man förlorar flera tusen på att en pappa är hemma istället för mamman?!? Höj lönerna för kvinnorna, DÅ ska ni nog se hur mer jämställt det blir i Sverige - eller vad tror DU? *morrrrrr*



Ovido - Quiz & Flashcards