Alla inlägg den 20 november 2008

Av Jenny - 20 november 2008 22:01


Har precis sett färdigt ett avsnitt av "Himlen kan vänta". Det är andra gången jag ser programmet, och människorna i programmet får mig att både skratta och gråta - ibland båda sakerna samtidigt. Du som inte sett det, kan jag förklara snabbt vad det handlar om. Det är 5 personer, mitt i livet, som fått veta att de har en dödlig sjukdom. De är sambo, gifta, har barn, stora planer inför framtiden - och plötsligt får de beskedet, du är sjuk - dödligt sjuk. 


Förut när jag sett program om människor med cancer, tumörer, als och så vidare, har jag alltid känt att "gud, jag ska nog inte klaga på hur jag har det, tänk på hur de har det...". Men av någon anledning känner jag annorlunda när jag sett och hört dessa människors ord. Jag slås av den livsinsikt de fått, att de förstått vad just deras liv går ut på. Och det är där skillnaden mot för andra program finns. De lever sitt liv, och jag lever mitt. Jag ska inte skämmas för det jag säger, känner eller upplever - för mitt liv är mitt, och jag kan aldrig leva någon annans! Jag kan bli påverkad av andras sorg, och samtidigt vet jag om att den sorg de känner - den är inte min. 


Det bästa du kan göra för mig, det är att finnas där när jag behöver dig. Fråga vad jag önskar - och om jag kan, kommer jag ge dig ett svar. Vet du inte vad du ska säga eller göra, säg det. För då kanske jag kan säga, vad jag behöver av dig. 


Och glöm inte - även om du inte varit med om en annan människas händelser i livet, så kan det aldrig hindra dig från att vara en medmänniska!  För även om du inte kan förstå det jag är med om, så kan du alltid alltid bidra med något. De ord som Tessanprinsessan skrev i tidigare inlägg - är en vägledning. 


Kärlek, styrka och hopp vill jag ge er idag.



Av Jenny - 20 november 2008 13:58


Min hjärna är överhettad, och det tröttar ut mig så vansinnigt mycket. Idag är en sån där dag då allt känns halvgjort. Vet inte varför, men jag plockar lite här och lite där - sen blir inget riktigt färdigt. Första ensamma dagen på nästan en vecka, känns väldigt märkligt vill jag säga. Så fort jag vänjer mig vid sällskap. Känns väl lite skönt också - att få bara vara hemma och rå om mig själv...


Som sagt så är mina tankar ständigt på vandring. Nu funderar jag mycket över det kommande livet, som närmar sig med stormsteg. Jag har redan börjat planera inför det som kommer efter graviditeten. Kanske dumt, men det känns hoppfullt på något sätt. Det är då dags att börja ta itu med min kropp, min hälsa. Och det är väl något jag funderat på en längre tid, men nu känns det som om jag har en helt annan morot. Det har inte att göra med hur jag ser ut på det sätt att kläder ska sitta snyggt osv, det har att göra med mitt liv - hur jag kommer att få leva resten av mitt liv. Och hur länge jag ska leva... Sen kommer väl medicinerna att styra en hel del, med tanke på att jag kommer få börja äta litium igen. Min sjukdom kommer påverka mitt tillvägagångssätt, och jag hoppas verkligen att jag kommer att orka ta itu med det här. Gå ut på långpromenader med vagnen, ta mig till träningslokalen som ligger 2 hus bort. Fogarna kommer väl inte vara fit for fight i första taget, men jag kan ju börja försiktigt.


Ja...som sagt, tankarna går runt runt hela dagarna. Jag önskar jag kunde planera framtiden med min sambo, men nu är det så här. Får ta det i min egen takt, tänka på vad JAG vill, vad det är JAG önskar och behöver. Sen får vi se hur livet är tänkt i övrigt, jag försöker styra det som går...


Kärlek till er! Och så en favorit i repris...



 

Av Jenny - 20 november 2008 10:13

Ovido - Quiz & Flashcards